معماری درون صنایع دستی
هیچ دانی نازنینم می توانی / راحت اسرار سعادت را بدانی رمز خوشبختی انسان نسیت جز این / مهربانی ، مهربانی ، مهربانی . . .

ترتیل جز ۲۰ قرآن کریم

quran ترتیل جز ۲۰ قرآن کریم

آیات ۵۶ سوره مبارکه نمل، تمام آیات سوره قصص و آیات یکم تا ۴۵ سوره عنکبوت در بیستمین جزء از قرآن کریم واقع شده است.

محتوای سوره مبارکه قصص

بخشى از محتواى این سوره را داستان موسى و بنى اسرائیل و فرعونیان تشکیل مى‏دهد، بخشى که در حدود نیمى از آیات این سوره را در برمى‏گیرد.

مخصوصاً از زمانى سخن مى‏گوید که موسى طفل ضعیف شیرخوارى در چنگال فرعونیان بود اما آن قدرت شکست‏ناپذیرى که بر سراسر عالم هستى سایه افکنده این طفل ضعیف را در دامان دشمنان نیرومندش بزرگ کرد و سرانجام آنقدر قدرت و قوت به او بخشید که دستگاه فرعونیان را در هم پیچید و کاخ بیدادگریشان را واژگون ساخت تا مسلمانان به لطف پروردگار و قدرت بى‏انتهاى او دلگرم باشند و از فزونى جمعیت و قدرت دشمن، هراسى به خود راه ندهند.

آرى بخش اول این سوره را همین تاریخچه پر معنى و آموزنده تشکیل مى‏دهد به ویژه که در آغازش نوید حکومت حق و عدالت را براى مستضعفین و بشارت درهم شکستن شوکت ظالمان را بازگو مى‏کند، بشارتى آرامبخش و قدرت آفرین.

مى‏گویند بنى اسرائیل تا آن زمان که رهبر و پیشوایى نداشتند و در زیر چتر ایمان و توحید قرار نگرفته بودند و فاقد هرگونه حرکت و تلاش و کوشش منسجم و متحدى بودند زنجیر اسارت و بردگى را در گردن داشتند اما به هنگامى که رهبر خود را یافتند و قلب خود را به نور علم و توحید روشن کردند چنان بر فرعونیان تاختند که حکومت را براى همیشه از دست آنها بیرون آورده و بنى اسرائیل را آزاد نمودند.

بخش دیگرى از این سوره را داستان قارون، آن مرد ثروتمند مستکبر را که تکیه بر علم و ثروت خود داشت بازگو مى‏کند که بر اثر غرور، سرنوشتى همچون سرنوشت فرعون پیدا کرد. او در آب فرو رفت و این در خاک، او تکیه بر قدرت نظامى و حکومت داشت و این تکیه بر ثروت! تا روشن شود نه ثروتمندان مکه و نه قدرتمندان مشرک در آن سرزمین و نه بازیگران سیاسى آن محیط توانایى دارند که در برابر اراده الله که به پیروزى مستضعفان بر مستکبران تعلق گرفته کمترین مقاومتى نشان دهند این بخش در اواخر سوره آمده است.

و میان این دو بخش درس‌هاى زنده و ارزنده‏اى از توحید و معاد و اهمیت قرآن، وضع حال مشرکان در قیامت، مسئله هدایت و ضلالت و پاسخ به بهانه جویی‌هاى افراد ضعیف آمده است که در حقیقت نتیجه‏اى است از بخش اول و مقدمه‏اى است براى بخش دوم.

فضیلت تلاوت سوره قصص

در حدیثى از پیامبر اکرم(ص) مى‏خوانیم: کسى که سوره قصص را بخواند، به تعداد هر یک از کسانى که موسى را تصدیق یا تکذیب کردند ده حسنه به او داده خواهد شد و فرشته‏اى در آسمان‌ها و زمین نیست مگر اینکه روز قیامت گواهى بر صدق او مى‏دهد.

در حدیث دیگرى از امام صادق (ع) آمده است: کسى که طواسین ثلاث (سوره قصص و نمل و شعراء) را در شب جمعه بخواند از دوستان خدا، در جوار او ، و در کنف حمایت او قرار خواهد گرفت و در دنیا هرگز فقر و ناامنى و ناراحتى شدید پیدا نخواهد کرد و در آخرت خداوند آنقدر از مواهب خود به او مى‏بخشد که راضى شود و برتر از راضى بودن.

محتواى کلی سوره عنکبوت

نامگذارى این سوره به سوره عنکبوت از آیه ۴۱ آن گرفته شده که بت‏پرستان را که تکیه بر غیر خدا مى‏کنند تشبیه به عنکبوت مى‏کنند که تکیه‏گاهش، تارهاى سست و بى‏بنیاد است.

به طور کلى مى‏توان گفت بحث‌هاى این سوره در چهار بخش خلاصه مى‏شود:

۱ -بخش آغاز این سوره که پیرامون مسئله امتحان و وضع منافقان است و این دو پیوند ناگسستنى با هم دارند چرا که شناخت منافقان جز در طوفان‌هاى امتحانات و آزمون‌ها ممکن نیست.

۲ -بخش دیگرى که در حقیقت براى دلدارى پیامبر صلى ‏الله ‏علیه ‏و آله و مؤمنان اندک نخستین از طریق بیان گوشه‏هایى از سرنوشت پیامبران بزرگى همچون نوح و ابراهیم و لوط و شعیب است که در برابر گردن‌کشانى همچون نمرود و ثروتمندان خودخواه قرار داشتند ابزار این مبارزه، کیفیت این مبارزه و پایان آن مشخص شده است تا هم دلدارى براى مؤمنان باشد و هم هشدارى براى بت‏پرستان سنگدل و ستمگر که در عصر پیامبر (ص‏) بودند.

۳ -بخش دیگرى از این سوره که مخصوصاً در اواخر سوره قرار گرفته از توحید، نشانه‏هاى خدا در عالم آفرینش، مبارزه با شرک، سخن مى‏گوید و وجدان و فطرت انسان‌ها را در اینجا به داورى مى‏طلبد.

۴ -قسمت دیگرى از این سوره مباحث متنوعى پیرامون ضعف و ناتوانى معبودهاى ساختگى و عابدان عنکبوت صفت آنها است، همچنین عظمت قرآن و دلایل حقانیت پیامبر اکرم(ص) و لجاجت مخالفان و نیز یک سلسله مسائل تربیتى همچون نماز، نیکى به پدر و مادر، اعمال صالح و طرز بحث و برخورد منطقى با مخالفان دور مى‏زند.

فضیلت تلاوت سوره عنکبوت

هر کس سوره عنکبوت را بخواند به تعداد تمام مؤمنان و منافقان، ده حسنه براى او نوشته مى‏شود.

درباره تلاوت سوره عنکبوت و روم در ماه رمضان در شب بیست و سوم، فضیلت فوق‏العاده‏اى وارد شده است تا آنجا که در حدیثى از امام صادق (ع‏) مى‏خوانیم: هر کس سوره عنکبوت و روم را در ماه رمضان شب بیست و سوم تلاوت کند به خدا سوگند اهل بهشت است و من هیچ کس را از این مسئله استثناء نمى‏کنم و نمى‏ترسم که خداوند در این سوگند قاطع من گناهى بر من بنویسد و مسلما این دو سوره در پیشگاه خدا بسیار ارج دارد.

مبنع: فارس




تاریخ: سه شنبه 15 مرداد 1392برچسب:ترتیل جز ۲۰ قرآن کریم,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی

جهان در 150 سال آینده چگونه خواهد بود؟

» سرویس: علمي و فناوري - علمي

زندگی بشر در قرون آینده بشدت تحت تأثیر فناوری‌های پیشرفته از جمله ابر رایانه‌ها و ربات‌های هوشمند خواهد بود.

 به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توسعه فناوری‌های مختلف از جمله استفاده از انرژی های پاک و تجدید پذیر، توسعه دانش پزشکی، گسترش نفوذ سیستم‌های رایانه‌ای و ربات‌ها در زندگی انسان، مشکلات ناشی از افزایش جمعیت و پدیده گرمایش جهانی از جمله مهمترین عوامل تأثیر گذار بر زندگی بشر در 150 سال آینده محسوب می شوند.

 طول عمر

 انتظار می رود که طول عمر بشر طی دهه های آینده با توسعه علوم مختلف بویژه دانش پزشکی، شاهد افزایش چشمگیری بوده و انسان آینده بتواند براحتی تا 150 سال عمر کند.

 درمان اختلالات ژنتیکی در دوران جنینی، توسعه درمان سرطان و ایدز، روش های نوین ژن درمانی برای بیماری‌های مختلف می‌توانند نوید دهنده عمر طولانی‌تر بشر آینده باشند.

 ربات ها

 اگر انسان آینده دست کم 150 سال عمر داشته باشد، نباید تا سن 100 سالگی بازنشسته شود!

 در حال حاضر ربات ها در بسیاری از مشاغل، جایگزین نیروهای کار انسانی شده‌اند؛ اما در آینده ربات‌ها حضور جدی‌تری در زندگی انسان‌ها خواهند داشت و احتمالا کارفرمایان انسان‌های آینده، ربات‌های هوشمند خواهند بود.

 انرژی

 در حال حاضر استفاده از انرژی های پاک مانند انرژی خورشید یا باد بسرعت در حال گسترش بوده و اتکا به سوخت های فسیلی با منابع رو به پایان از جمله نفت هر روز کمتر می شوند.

 انرژی هسته‌ای نیز علاوه بر تولید حجم عظیمی از انرژی، امکان سفرهای فضایی به مقاصد دور دست را فراهم خواهند کرد.

 وضعیت جوی

 ادامه روند صعودی تولید دی اکسید کربن، باعث افزایش چشمگیر درجه حرارت در نقاط مختلف جهان خواهد شد و در این شرایط تا یک قرن آینده شاهد 11 درجه افزایش دما خواهیم بود.

 ذوب شدن یخچال ها، بالا آمدن آب دریا، وقوع توفان های مختلف و بروز سیل در شهرها از جمله مشکلاتی است که ساکنان آینده زمین با آن مواجه خواهند بود.

 مغز انسان

 در حال حاضر نمونه‌هایی از رابط کاربری مغز – رایانه وجود دارند که امکان کنترل برخی عملکردها را برای افراد معلول فراهم می‌کنند.

 شاید تا یک قرن و نیم آینده تایپ کردن بر روی صفحه کلید به یکی از بیهوده‌ترین شیوه‌های نگارش تبدیل شود و انسان با اتصال مستقیم رایانه به مغز خود، مطالب مورد نظر را براحتی بنویسد؛ همچنین در آینده دسترسی آنی به اینترنت یا نرم‌افزارهای خاص با ایمپلنت های چشمی فراهم خواهد شد.

 ابر رایانه

 پردازش حجم عظیم داده‌ها با نسل آینده ابر رایانه‌های پر قدرت تسهیل ‌خواهند شد؛ دانشمندان پیش بینی کرده‌اند که ابر رایانه‌ها تا سال 2045 از هوش انسان پیشی خواهند گرفت!

کلونی های فضایی

 با روند کنونی افزایش جمعیت ساکنان زمین و منابع محدود موجود در این سیاره، انسان‌های آینده باید در فضا بدنبال یافتن سکونتگاه باشند.

 از جمله طرح‌های در دست اجرا، ساخت مستعمرات انسانی بر روی سیاره مریخ است و پیش بینی می‌شود که تا یک قرن دیگر شاهد تولد کودکانی در مستعمرات انسانی بر روی ماه یا مریخ باشیم!




تاریخ: سه شنبه 15 مرداد 1392برچسب:جهان در 150 سال آینده چگونه خواهد بود؟,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی