جام دینی؛ آیت الله جوادی آملی در تفسیر آیات ابتدایی سوره بقره در تبیین طبابت قرآن گفت: وقتی دکتر، طبیب حاذقی باشد هم درد را به بیمار می گوید (که درد چیست و چه چیز دردآور است، مرضآور است) و هم راهِ درمان را می گوید.
ایشان بیان کردند: قرآن می فرماید که من شفایم، نه این که صبر میکنم هر که مریض شد او را درمان کنم. بلکه قرآن شفاست، هم در مقام دفع مرض، هم در مقام رفع مرض، یعنی نه میگذارد جامعه اسلامی بیمار بشود، نه میگذارد کسی که بیمار شد به همان وضع بیماریاش بماند، هم میگوید چه چیز دردآور و مرضآور است و هم راه درمانش را بیان میکند.
اگر طبیبی بنشیند تا بیمارها به او مراجع کنند، این طبیب الهی نیست. طبیب الهی که انبیا به این طب متّصفاند (طبق بیان حضرت امیر (ع) در نهج البلاغه، رسول خدا (ص) به عنوان طبیب معرّفی شده است) "طبیب دوّار بطبّه" هستند که هم بیماری را می شناسند و به مردم نسبت به آن آگاهی می دهند و هم راه درمان را می دانند و به همه نشان می دهند و همچنین منتظر نمی نشیند هر که بیمار شد به آنها مراجعه کند بلکه خود به سراغ بیمار می روند./ SHIA-NEWS
431
برچسب ها: انتهای خبر / سایت جام نیوز
مقام پدر در قرآن فرمان الهي: از احترام به پدر تا اطاعت او
بررسي جايگاه و مقام پدر در قرآن فرمان الهي: از احترام به پدر تا اطاعت او همواره از نقش پدر در زندگي هر انساني سخن به ميان آمده است و حتي براي تكريم و احترام وي روزي چون خجسته زادروز امير مومنان علي(ع) در ايران انتخاب و معرفي شده است. آموزه هاي قرآني سرشار از مباحث و مسايلي است كه ارتباط تنگاتنگي با حقوق پدر و نيز نقش و مقام آموزشي، تربيتي و پرورشي پدر نسبت به فرزند دارد.
نويسنده در اين مطلب بر آن است تا براساس آموزه هاي قرآني به مسايلي چون احترام به پدر، اذيت و آزار پدر، حقوق پدر، مسئوليت پدر و مانند آن بپردازد و نگرش قرآن را درباره پدر تبيين و روشن سازد. با هم اين مطلب را از نظر مي گذرانيم.
مفهوم شناسي پدر
بزر گترين حق خداوند بر تو اينست که : فقط او را بپرستي و در عبوديت
کسي او را شريک نگرداني که اگر اين کار را از روي اخلاص انجام دهي
خداوند بعهده گرفته است که امور دنيا وآخرت تو را کفايت کند.
حق نفس بر تو اينست که :
به اطاعت خداوند عزوجل در آوري.
حق زبان بر تو اينست که :
گرامي اش داشته.به گفتار زشت آلوده نسازي.وبه سخن نيک عادت دهي
ومسائلي را که هيچ فائده در آن نيست ترک کني
وبه مردم نيکي نموده.با انان پسنديده سخن گوئي
حق گوش بر تو اينست که :
از شنيدن غيبت پاک سازي او را و از مجموعه سخنان حرام باز داري.
حق چشم بر تو اينست که :
از نگاه حرام باز داري و از نگاه خود عبرت گيري.
حق دست بر تو اينست که :
آنرا به سوي محرمات دراز نکني.
حق پا بر تو اينست که :
به سوي محرمات نرود.بر همين پاها (فرداي قيامت ) در صراط مي ايستي
پس مواظب باش که پاهايت از صراط نلغزد (که در اتش جهنم خواهي افتاد
)به جهنم نيفتي.
حق شکم بر تو اينست که :
آنرا ظرفي براي حرام قرار ندهي وبيشتر از سيري در آن نريزي.
حق فرج(آلات جنسي)بر تو اينست که :
از زنا آن را باز داري واز نگاه ديگران حفظ کني.
حق نمازبر تو اينست که :
بداني نماز ورود بر خداوند عزوجل است و تو در آن حال در مقابل خداي
متعال ايستاده اي واگر اين را بداني همچون بنده اي ذليل و حقير که رغبت
به رحمت خدا دارد و ترس از عذاب او دارد واميد به قبول بسته وخوف و
نيازمند وبا کمال فر وتني در حال تضرع وبا وقار سکينه مولايش را تعظيم
مي کند به نماز مي ايستي و نماز را با حضور قلب بخواني ودر آن حدود
وحقوق قانون نماز را انجام دهي.
توانا بود هر که دانا بود
توانا بود هر که دانا بود
رسول خدا(ص) روزی فرمودهاند:
زمانی موسی(ع) نشسته بود که ناگهان شیطان سوی او آمد و کلاه دراز رنگارنگی به سر داشت، چون نزدیک موسی(ع) رسید، کلاهش را برداشت و خدمت موسی(ع) ایستاد و به او سلام کرد.
موسی گفت: تو کیستی؟!
گفت: من شیطانم.
موسی به او فرمود: این کلاه چیست؟
گفت: به وسیله این کلاه دل آدمی زاد را می ربایم.(گویا رنگهای مختلف کلاه، نمودار شهوتها و زینتهای دنیا، و عقاید فاسد و ادیان باطل بوده است).موسی(ع) گفت: به من خبر بده از گناهی که چون آدمی زاد مرتکب شود، بر او مسلط شوی؟
شیطان گفت: هنگامی که او از خودش خوشش آید و عملش را زیاد شمارد و گناهش در نظرش کوچک شود.
سپس پیغمبر(ص) فرمودند:
خدای عزوجل به داود(ع) فرمود: ای داود، گنه کاران را مژده بده و صدیقان (راستگویان و درست کاران) را بترسان.
داود(ع) عرض کرد: چگونه گنهکاران را مژده دهم و صدیقان را بترسانم؟!
فرمود ای داود(ع)، گنهکاران را مژده بده که من توبه را می پذیرم و از گناه در میگذرم و صدیقان را بترسان که به اعمال خویش خود بین نشوند؛ زیرا بنده یی نیست که به پای حسابش کشم، جز آن که هلاک شود.
خصوصيات عدد هفت (7)
اعجاز عدد هفت:
آیات زیر:
1- هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (بقره/29)
2- تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالأَرْضُ وَمَن فِيهِنَّ وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدَهِ وَلَكِن لاَّ تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا (اسراء/44)
3- قُلْ مَن رَّبُّ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَرَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيم ِ(مومنون/86)
4- فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ (فصلت/12)
5- اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّه عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا (طلاق/12)
6- الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَّا تَرَى فِي خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِن تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِن فُطُورٍ (ملک/3)
7-أَلَمْ تَرَوْا كَيْفَ خَلَقَ اللَّهُ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا (نوح/3)
2) می دانیم مسلمانان هنگام حج، هفت بار دور خانه ی کعبه طواف می کنند جالب است که کلمه ی «طواف» و مشتقات آن هفت بار در قرآن آمده اند. آیات زیر:
1- «...إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَن طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ» (بقره/125)
2- «...أَن لَّا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ» (حج/26)
3و4- «فَطَافَ عَلَيْهَا طَائِفٌ مِّن رَّبِّكَ وَهُمْ نَائِمُونَ» (قلم/19)
5- «...فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْهِ أَن يَطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَإِنَّ اللّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ» (بقره/158)
6- «ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْيُوفُوا نُذُورَهُمْ وَلْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيق» (حج/29)
7- «...جُنَاحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُم بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ» (نور/58)
3) هفت سوره از سوره های قرآن با تسبیح شروع شده اند که عبارتند از:
1-سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى (سوره ی اسراء)
2-سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ (سوره ی حدید)
3-سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ (سوره ی حشر)
4-سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ (سوره ی صف)
5-یسَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ (سوره ی جمعه)
6-یسَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ (سوره ی تغابن)
7-سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى (سوره ی اعلی)
4) در آیه ی 35 سوره ی «نور» مشاهده می کنیم تمثیلی که برای نور خدا بیان شده که به هفت مرحله اشاره دارد:
1-«مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاة»
2-«فِيهَا مِصْبَاحٌ»
3-«الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ»
4-«الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ»
5-«يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونِةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ»
6-«يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ»
7-«نُّورٌ عَلَى نُورٍ»
5) در آیه ی 43 سوره ی نور آنجا که خداوند به فرستادن ابرها و فرو فرستادن باران و مشیت الهی می پردازذ، شاهد تقسیم هفت گانه هستیم:
1-« أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُزْجِي سَحَابًا »
2-« ثُمَّ يُؤَلِّفُ بَيْنَهُ »
3-« ثُمَّ يَجْعَلُهُ رُكَامًا »
4-« فَتَرَى الْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ »
5-« مِنَ السَّمَاءِ مِن جِبَالٍ فِيهَا مِن بَرَدٍ »
6-« فَيُصِيبُ بِهِ مَن يَشَاءُ »
7-« وَيَصْرِفُهُ عَن مَّن يَشَاءُ »
6) در سوره ی مومنون مشاهده می کنیم که مراتب خلقت انسان هفت مرتبه و مرحه است:
1-«وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ»
2-«ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِين»
3-«ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً»
4-«فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً»
5-«فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا»
6-«فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا»
7-«ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا»
7) وقتی انسان سر به سجده می گذارد هفت عضو از اعضای بدن را باید به زمین بگذارد که عبارتند از:
1- پیشانی
2و3- دو کف دست
4و5- زانوها
6و7- دو سر انگشت بزرگ پاها
8)شهادتین دارای هفت کلمه است.
9)اولین سوره ی قرآن دارای 7 آیه است.
10) تعداد حروف عربی 28 یعنی 4*7 می باشد.
11) خداوند در قرآن کریم در مورد کسانی که قرآن را تکذیب کنند وعده جهنم داده است جهنمی که هفت در دارد.
(در مورد عدد هفت موارد دیگری نیز بیان شده که در جای دیگر به آن ها اشاره خواهیم کرد)
انتقادات مطرح شده در مورد اعجاز عدد هفت
اگرچه به اعتقاد شخصی من انتقادات مطرح شده در مورد اعجاز عدد هفت بسیار ضعیف و تا حدودی از روی لجبازیست ولی برای آنکه مبانی علمی ارائه ی یک تحقیق را رعایت کرده باشیم آن ها را مطرح می کنیم و قضاوت نهایی را به عهده ی شما می گذاریم.
منتقدان اعجازعدد هفت می گویند:
اینکه گفته شود چون عدد هفت در چند آیه آمده پس باید بین آن و قرآن رابطه ای باشد، این حرف را می توان در مورد عددهای دیگر هم زد مانند عدد شش. برای مثال خداوند در آیه ی 4 سوره «سجده» می فرماید: «خدا، کسی است که آسمان و زمین و آنچه بین آن دو است را در شش روز آفرید» پس باید بین عدد شش و قرآن رابطه باشد:
1) سوره ی «ناس» که آخرین سوره ی قرآن هست دارای 6 آیه می باشد.
2) اگر شماره های آیه های سوره ناس را کنار هم بگذاریم عدد (123456) به دست می آید که بر 6 بخش پذیر است.
3) قرآن دارای 114 سوره است و 114 مضرب 6 می باشد.
4) خلق زمین و آسمان در شش روز بوده.
5) تعداد حروف کلمه ی «الدنیا» 6 حرف است.
6) تعداد حروف کلمه ی «الحیاة» 6 حرف است.
منبع:کتاب « معجزة القرآن فی عصر المعلوماتیة» نوشته ی عبدالدائم الکحیل
(اي سالك الي الله) دستت از اين عالم- كه مزرعه آخرت است- اگر كوتاه شد، ديگر كار گذشته است و اصلاح مفاسد نفس را نتواني كرد...
گاهي علم توحيد انسان را به جهنم مي فرستد،
خدا نكند انسان پيش از آنكه خود را بسازد جامعه به او روي آورد
اي انسان دل سخت! تفكر كن،
اونجا بود که فهمیدم تو با همه مردها فرق داری
تالار گفتگوی بیداری اندیشه
بهشتیان و دوزخیان
شخصی از ابوذر غفاری پرسید: چرا مردن برای ما ناپسند است؟ ا
بوذر در پاسخ فرمود: به این علت که شما دنیای خود را آباد کردهاید و آخرت خود را خراب و ویران نمودهاید در این دنیا به هوسها و معصیتها پرداخته و هر چه داشتهاید در این دنیا مصرف کردهاید ، زاد و توشهای برای آخرت پیش نفرستادید و البته برای شما گران و ناگوار خواهد بود که از محل آباد به محل خراب و ویران کوچ کنید .
گفت: ای ابوذر! حال ما هنگام ورود به جهان آخرت چگونه است؟ ابوذر فرمود: مردم دو دستهاند: « نیکوکاران و زشتکاران » اما نیکوکاران مانند کسانی هستندکه مدتها از خانه و کاشانة خود، از آشنایان و بستگان خویش دور بوده و اکنون وارد خانه وکاشانة خود میشوند و بستگان و اهل خود را دیدار مینمایند ، چه نشاط و سروری به این فرد دست میدهد؟ چقدر خوشحال و خشنود میشود؟ نیکوکاران هم این چنین هستند بر خدای مهربان و بهشت زیبای او وارد میشوند و مورد استقبال ملائکه و پیامبران و ابرار و اولیاء واقع میشوند و از نعمتهای بیپایان بهشتی بهرهمند میگردند .
اما
سالکِ عارفِ بالله، شیخ محمد بهاری در باب صحت مزاج برای سلوک عارفان می نویسد:
اول باید صحیح المزاج باشد. اگر علتی در مزاج باشد باید به معالجه ی آن بپردازد، چه:
اگر سودا غالب آید، پاره ای از حرکات سوداویه را شور عشق پنداشته و مغرور گردد.
اگر صفرا و حرارت غلبه کند، خشکی دماغ و خفقان قلب و سوء الخلق فوق العاده حاصل گردد.
اگر بلغم زیاده باشد، قصور در فهم معانی دقیقه خواهد کرد.
منبع
وبلاگ طب اسلامی
راز آرامش درون خویشنداری است.
چقدر از کتاب آسمونیمون می دونیم؟؟؟
خداوند در سوره "تین"(انجیر) به این میوه قسم خورده است و دانشمندان دینپژوه میگویند، احتمالاً علت آن است که انجیر، یکی از میوههای همه چیز تمام است و کلکسیونی از املاح و ویتامینها دارد؛لذا مورد توجه خاص قرآن قرار گرفته است.
حوریان بهشتی فقط برای مردان؟!
در خود معنای حورالعین و وجه تسمیه این کلمه فرمودهاند حور به معنی سفید اندام و عین به معنای گشاده چشم و یا معنای این که سفیده چشم که در نهایت سفیدی است و سیاهی آن در غایت سیاهی و صفا و طراوت.
آیا حورالعین فرشته است و آیا مؤمنین با آنها ازدواج میکنند؟
سؤال مطرح شده در مورد یکی از نعمتهای بهشتی است که نصیب بهشتیان میشود.
در آیاتی از قرآن که در مورد حورالعین اشارهای فرمودهاند و عمده آنها در سوره الرحمن و سوره واقعه میباشند، سخنی از این که حورالعین فرشته است یا نه؟ مطرح نشده فقط اوصافی از آنها گفته شده که با توجه به این آیات و اوصاف پی خواهیم برد که یک سری ویژگیهایی دارند که مخصوص زنان است، مثلاً در آیهای که میفرماید: «و جعلناهن ابکارا»؛ ما آنها را باکره آفریدیم.[1]
و یا در آیهای دیگر که میفرماید: «و لهم فیها ازواج مطهره»؛ که در بهشت برای متقین زوجهای پاکیزهای است.[2] و در تفسیر آن ذکر فرمودهاند اینها زوجهایی هستند که از تمام خبائث ظاهری و باطنی به دور هستند.
و از اینها که بگذریم در خود معنای حورالعین و وجه تسمیه این کلمه فرمودهاند حور به معنی سفید اندام و عین به معنای گشاده چشم و یا معنای این که سفیده چشم که در نهایت سفیدی است و سیاهی آن در غایت سیاهی و صفا و طراوت.
همه اینها و اوصافی که ذکر شد دلالت دارند بر اینکه این موجودات بهشتی را خداوند به شکل زنان دنیوی با ویژگیهای خاص خلق فرموده است.
و امّا اگر بخواهیم جنس حورالعین برایمان مشخص شود باز روایتی در این رابطه آمده است که تصریح به جنس حورالعین فرمودهاند:
ابی بصیر از امام صادق ـ علیهالسلام ـ میخواهد او را با توصیف بهشت به شوق آورد، حضرت نیز پس از بیان اوصافی از بهشت و نعمتهایش به توصیف حورالعین میپردازد. راوی سؤال میکند: فدایت شوم، حورالعین از چه چیزی خلق شده است؟ فرمودند: از خاک و سرشت بهشتی.[3]
و در روایتی دیگر نیز که از امام رضا ـ علیهالسلام ـ نقل شده که میفرمایند حورالعین جنسش از خاک و زعفران بهشتی است که هرگز فاسد نمیشود.[4]
طرح یک سؤال
(نتیجه) با توجه به آیات و روایات و توضیحات مذکور میتوان دریافت که حوریان موجودات بهشتی از جنس خاک بهشت هستند که خداوند آنها را به شکل زنان خلق فرموده و با ملائکه فرق دارند و امّا قسمت دوم سؤال که میفرمایند بر چه اساسی حورالعین به بهشتیان تعلق میگیرد و با آنها ازدواج میکنند؟
اولاً باید گفت، که مراد از تزویج اهل بهشت با حوریان غیر از تزویج اصطلاحی که بین زنان و مردان دنیا صورت میگیرد و دارای شرائط خاصی است، بلکه تزویج در مورد آنها یعنی قرین و هم نشین با حوریان هستند و از تمام لذائذ وجود آنها بهرهمند میشوند.[5]
و ثانیاً باید ثابت شود شخص لیاقت و قابلیت ورود به بهشت را دارد، آن وقت در مورد تعلق نعمتهای بهشتی به او بحث نمود، پس اگر شخصی از تمام مراحل و گذرگاهها به خوبی گذر و عبور نماید و به قول معروف برگ سبز و گذرنامه بهشت را در دست داشته باشد و وارد بهشت شود، از نعمتهای بهشتی به قدر معرفت و درجه و مقامش بهرهمند خواهد شد که یکی از آن نعمتها حورالعین است.
البته در بهشت درجات و مقامات مختلفی هست«درجاتٌ متفاضلات و منازل متفاوتات» [6]؛ برای کسانی که با تقوا باشند و بر هوای نفس خود غلبه نمایند دو جنت است، «و لمن خاف مقام ربه جنتان» [7] که یکی از نعمتهای این افراد در این دو بهشت زنانی هستند که لبان چون یاقوت و اندامی چون مرجان دارند که فقط به همسران خود دلبستهاند و با آنها هیچ انس و جنی آمیزش نکرده است.
و در روایت هم وارد شده که رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ میفرمایند: هیچ بنده ای وارد بهشت نمیشود مگر این که بالای سر و پایین پای او دو حورالعین مینشینند و با زیباترین صوت برای او نغمه سرایی میکنند و این نغمه هرگز نغمه شیطانی نیست بلکه محتوای آن تمجید و تقدیس الهی است.[8]
البته این نکته هم قابل توجه است که در بهشت زنان مؤمنه دنیا هم وجود دارند که طبق بعضی روایات حتی از حوریان هم زیباترند و اگر شوهر آنها در بهشت باشد میتواند آن جا نیز با هم باشند.[9]
تزویج با حوریان بهشتی اختصاص به مردان دارد و یا نصیب زنان هم میشود؟
قرآن کریم جریان همسران بهشتی را برای بهشتیان در چند جای مطرح کرده از جمله میفرماید: (و زوّجناهم به حورٍ عین)
[10] یعنی ما آنها را با حورالعین تزویج میکنیم.
هیچ دلیلی وجود ندارد که این وعده های الهی اختصاص به مردان داشته باشد. به خصوص آن که اگر در واژه (حور) و واژه (عین) دقت شود و از نظر مفهوم لغوی به خوبی مشخص گردد معلوم خواهد شد نعمت حورالعین اختصاص به مردان ندارد.
از تحلیل استاد علامه حسن زاده آملی «توضیح واژه (حورالعین)[11] بدست میآید که اگر در متون دینی (آیات و روایات و دعاها) سخن از ازدواج با حورالعین به میان آمده اختصاص به مردان ندارد بلکه زنان بهشتی نیز با مردی که به اصطلاح (احور) و (اعین) است یعنی چشمهای درشت آهوی دارد و زیباست ازدواج میکند پس این نعمت بهشتی یعنی همسر (حورالعین) داشتن اختصاص به مردها نخواهد داشت و زنان بهشتی نیز از آن بی نصیب نخواهد بود.
حورالعین به تفسیر آیت الله مکارم شیرازی
حور مفهوم گسترده ای دارد که همه همسران بهشتی را شامل میشود, همسران زن برای مردان با ایمان, و همسران مرد برای زنان مؤمن در نتیجه زنها هم بی نصیب نیستند.[12]
برای مطالعه بیشتر به کتب ذیل مراجعه گردد:
1. ناصر مکارم پیام قرآن، ج 6، ص 261 نشر مدرسه امیرالمؤمنین، قم 1370 ش.
2. دائرة المعارف، تشیع، ج 6، ص 547، نشر شهید سعید محبی، تهران، 1376 ش.
3. محمد حسین طهرانی، معادشناسی، ج 10، مجلس، 70، ص 177 تا 182، نشر حکمت، 1407 ق.
و حورٌ عینٌ کامثال اللّولو المکنون جزاء به ما کانوا یعملون
(از جمله نعمتهای بهشتی) حوران چشم درشت است که مثل لؤلؤ نهان میان صدف، اینها پاداش اعمال و کارهای آنان است. سوره واقعه، آیه 22 تا 24
پی نوشت ها :
[1] . واقعه/ 3.
[2] . آل عمران/ 15.
[3] . مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 8، ص 121.
[4] . همان، ص 122.
[5] . ترجمه تفسیر المیزان، دفتر انتشارات اسلامی، ج 18، ص 228.
[6] . نهجالبلاغه، خطبه 85.
[7] . الرحمن/ 46.
[8] . مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 8، ص 196.
[9] . همان، ص 214؛ و دستغیب، عبدالحسین، معاد، ص 145
[10] . سوره دخان، آیه 54.
[11] . حسن زاده آملی، نقل از: آغاز و انجام خواجه (با شرح و تعلیقه حسن زاده آملی) ص 225
[12] .آیت الله مکارم شیرازی,پیام قرآن, ج6ص261
بخش قرآن تبیان
منابع :
اندیشه قم
پرسمان
خداوند چه کسانی را گمراه می کند ؟
خداوند کسى را گمراه نمىکند، بلکه هر کس در برابر حقایق قرآن بایستد، خود گمراه مىشود و بدین معنى مىتوان گفت که قرآن، سبب گمراهى او گردید.
مثالهاى قرآن، وسیله تربیت و رشد
إِنَّ اللَّهَ لا یَسْتَحْیِی أَنْ یَضْرِبَ مَثَلاً ما بَعُوضَةً فَما فَوْقَها فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا فَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ أَمَّا الَّذِینَ کَفَرُوا فَیَقُولُونَ ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلاً یُضِلُّ بِهِ کَثِیراً وَ یَهْدِی بِهِ کَثِیراً وَ ما یُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفاسِقِینَ (بقره 26)
همانا خداوند از اینکه به پشهاى (یا فروتر) یا بالاتر از آن مثال بزند شرم ندارد، پس آنهایى که ایمان دارند مىدانند که آن (مثال) از طرف پروردگارشان به حقّ است، ولى کسانى که کفر ورزیدند گویند: خداوند از این مثل چه منظورى داشته است؟ (آرى،) خداوند بسیارى را بدان (مثال) گمراه و بسیارى را بدان هدایت مىفرماید. (امّا آگاه باشید که) خداوند جز افراد فاسق را بدان گمراه نمىکند.
کلمه «بعوض» به معناى پشه و ریشهى آن از «بعض» مىباشد که به جهت کوچکى جثّه به آن اطلاق شده است. (مفردات راغب)
مثالهاى قرآن، براى همهى مردم است و از هر نوع مثلى نیز در آن آمده است:
«وَ لَقَدْ ضَرَبْنا لِلنَّاسِ فِی هذَا الْقُرْآنِ مِنْ کُلِّ مَثَلٍ» ( روم، 58) البتّه این مثلها را نباید ساده انگاشت، زیرا دانشمندان، کُنه آن را درک مىکنند: «وَ تِلْکَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما یَعْقِلُها إِلَّا الْعالِمُونَ» (عنکبوت، 43) در مثال زدن، تذکّر، تفهیم، تعلیم، بیان و پردهبردارى از حقایق نهفته است و در کتابهاى آسمانىِ پیشین نیز همانند تورات و انجیل و در سخنان رسول اکرم و ائمه اهل بیت علیهم السلام فراوان دیده مىشود. در تورات نیز بخشى به نام «أمثال سلیمان» وجود دارد.
بعضى از مخالفان اسلام که از برخورد منطقى و آوردن مثلِ قرآن عاجز ماندند، مثالهاى قرآن را بهانه قرار داده و مىگفتند:شأن خداوند برتر از آن است که به حیواناتى چون مگس یا عنکبوت مثال بزند. (منظور آنها از مگس و عنکبوت دو آیه ذیل است: در آیه 73 سوره حج مىخوانیم:إِنَّ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ یَخْلُقُوا ذُباباً وَ لَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَ إِنْ یَسْلُبْهُمُ الذُّبابُ شَیْئاً لا یَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَ الْمَطْلُوبُ:" آنها که مورد پرستش شما هستند هرگز نمىتوانند" مگسى" بیافرینند اگر چه دست به دست هم بدهند، حتى اگر مگس چیزى از آنها برباید آنها قدرت پس گرفتن آن را ندارند، هم طلب کننده ضعیف است و هم طلب شونده".
و نیز در سوره عنکبوت آیه 41 وقتى که مىخواهد ناتوانى بت پرستان را در تکیه گاههایى که براى خود انتخاب کردهاند مجسم سازد آنها را تشبیه به عنکبوتى مىکند که آن لانه سست را براى خود انتخاب کرده است، که سستترین خانهها در جهان خانه عنکبوت است (مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِیاءَ کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتاً وَ إِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنْکَبُوتِ لَوْ کانُوا یَعْلَمُونَ)
و دائم اظهار می داشتند که این مثالها با مقام خداوند سازگار نیست. و بدینوسیله در آیات قرآن تشکیک مىکردند.( اصولًا چرا خداوند از مثال زدن به پشه، شرم کند؟ مگر آفریدن پشه، شرم داشت که مثال زدن به آن نیز شرم داشته باشد؟
کوچکى پشه نباید مورد بهانه باشد، زیرا همین پشه تمام اعضاى فیل را در اندازه کوچکتر دارد و علاوه بر آن دو شاخک نیز دارد. خرطوم تو خالىِ آن همانند ظریفترین و دقیقترین سرنگ است که مىتواند این پشهى کوچک، بزرگترین حیوان را عاجز کند. از امام صادق علیه السلام نقل شده است که به کوچکى پشه ننگرید که هر چه فیل دارد او هم دارد، به علاوه دو بال که فیل ندارد. «تفسیر مجمع البیان»)
خداوند با نزول این آیه به بهانهگیرىهاى آنان پاسخ مىدهد.
چرا خداوند گروهى را با قرآن و مثالهاى آن گمراه مىکند؟
خداوند کسى را گمراه نمىکند، بلکه هر کس در برابر حقایق قرآن بایستد، خود گمراه مىشود و بدین معنى مىتوان گفت که قرآن، سبب گمراهى او گردید.
چنان که در پایان همین آیه مىفرماید: «وَ ما یُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفاسِقِینَ» یعنى فسق مردم سبب گمراهى آنان مىباشد.
راستى مگر مىشود خداوند مردم را به ایمان تکلیف کند، ولى خودش آنان را گمراه کند!؟ و مگر مى شود این همه پیامبر و کتب آسمانى نازل کند، ولى خودش مردم را گمراه کند!؟ مگر مىشود از ابلیس به خاطر گمراه کردن انتقاد کند، ولى خودش دیگران را گمراه نماید!؟
گرچه در این آیه، هدایت و گمراهى بطور کلّى به خداوند نسبت داده شده است،ولى آیات دیگر، مسئله را باز نموده و مىفرماید: «یَهْدِی إِلَیْهِ مَنْ أَنابَ» (رعد، 27) خداوند کسانى را هدایت مىکند که به سوى او بروند.
و «یَهْدِی بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ» (مائده، 16) به دنبال کسب رضاى او باشند.
و «الَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا» (عنکبوت، 69)آنان که در راه او جهاد کنند.
و بر عکس، کسانى که با اختیار خود در راه کج حرکت کنند، خداوند آنان را به حال خود رها مىکند. مراد از گمراه کردن خدا نیز همین معناست. چنان که درباره کافران، ظالمان، فاسقان و مسرفان جمله «لا یَهْدِی» بکار رفته است.بهقول سعدى:
راه است و چاه و دیده بینا و آفتاب تا آدمى نگاه کند، پیش پاى خویش
چندین چراغ دارد و بیراهه مىرود بگذار تا بیفتد و بیند، سزاى خویش
پیامهای آیه:
1ـ حیا و شرم در مواردى است که کار شرعاً، عقلًا یا عرفاً مذموم باشد. امّا در بیان حقایق، شرم و خجالت پسندیده نیست. «لا یَسْتَحْیِی»
2ـ حقایق والا و مهم را مىتوان با زبان ساده و مثال بیان نمود. «أَنْ یَضْرِبَ مَثَلًا»
3ـ مؤمن کلام خدارا باور دارد و مطیع آن است. «فَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ»
4ـ مثالهاى قرآن، وسیله تربیت و رشد است. «فَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ»
5ـ مثالهاى قرآن، حقّ و در مقام بیان حقایق است. «أَنَّهُ الْحَقُّ»
6ـ انسانِ حقیقتجو، از هر نورى راه را مىیابد، ولى شخص بهانهگیر و اشکالتراش، به هر چراغى خرده مىگیرد. «ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلًا»
7ـ کفر و لجاجت، عامل بهانهگیرى است. «ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلًا»
8ـ فسق، موجب گمراهى و مانع شناخت حقایق است. «وَ ما یُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفاسِقِینَ»
9ـ مثالهاى قرآن، وسیله هدایت یا ضلالت است. «یُضِلُّ بِهِ، یَهْدِی بِهِ»
10ـ خداوند، پیمانشکن را فاسق و فاسق را گمراه مىکند. «وَ ما یُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفاسِقِینَ»
آمنه اسفندیاری
بخش قرآن تبیان
منابع:
1- تفسیر نورج1
2- تفسیر مجمع البیان
3- سوره عنکبوت آیه 41 و 69
4- مفردات راغب
5- آیه 73 سوره حج
6- سوره رعد، آیه 27
7- سوره مائده، آیه 16
آسان بودن نماز برای خاشعان
برای پیشرفت و پیروزی بر مشکلات دو پایه اساسی لازم است، که یکی در درون وجود میبایست باشد و آن ورزیدگی خاصّ انسان است،و دیگری تکیهگاه نیرومندی که هر آن از آن مدد گرفته شود و خیلی روشن است که هنگام بروز سختیها انسان احتیاج به نیروی بیشتری دارد و باید با اتکاء به نیروی بزرگتر و مبدء لایزالی خود را تقویت کند تا به کمک او قادر به حل مشکلات باشد.
"و استعینوا بالصّبر و الصّلوة و انّها لکبیرة الاّ علی الخاشعین : در زندگی از صبر و نماز کمک گیرید هر چند نماز کار مشکلی است مگر برای فروتنها." «بقره ،45»
استعانت از دو نیرو صبر و نماز
نگاههای عجیب جبرئیل به خدایی که دعای بتپرست را اجابت میکند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، نزد هر کس رفتیم، دیدیم او چیزى نیست. ما تو را داشته باشیم، در دنیا و آخرت همه چیز داریم.
به پروردگار بگوییم: تو خود را «أکرم الاکرمین» معرفى کردهاى، در این هزار اسم در دعاى جوشن کبیر، نهصد و نود اسم فقط شعاع رحمت تو را معرفى کرده است و اسامى داراى شعاع غضب تو انگشت شمار است. یعنى مىخواهى به ما بگویى: به این راحتى من از دست شما عصبانى نمىشوم، هر چه گناه بکنید، باز با شما هستم، آب و نان و مایحتاج شما را مىدهم و شما را حفظ مىکنم. باز شما را کمک مىکنم. اگر مریض شوید، شفا مىدهم. مرا بخوانید، جواب مىدهم. این معناى اسامى خدا در دعاى جوشن کبیر است.
قرآن مجید کتابی است کامل
قرآن مجید مشتمل است بر هدف کامل انسانیت و آنرا بکاملترین وجهی بیان می کند زیرا هدف انسانیت که با واقع بینی سرشته شده جهان بینی کامل و بکار بستن اصول اخلاقی و قوانین عملی است که مناسب و لازمه همان جهان بینی باشد و قرآن مجید تشریح کامل این مقصد را بعهده دارد.
خدایمتعال در وصف آن میفرماید: ((یهدی الی الحق و الی طریق مستقیم))سوره احقاف آیه 30 (ترجمه: هدایت می کند قرآن مجید بسوی حق - در اعتقاد - و بسوی راهی درست - در عمل -) و باز در جائی دیگر پس از تورات و انجیل میفرماید: ((و انزلنا الیک الکتاب بالحق مصدقا لما بین یدیه من الکتاب و مهیمنا علیه))سوره مائده آیه 48 (ترجمه: و فرو فرستادیم این کتاب را بسوی تو بحق در حالیکه که کتاب آسمانی را در برابر خود دارد تصدیق مینماید و مسلط و نگهبانست نسبت بآن.
و باز در اشتمال قرآن بحقیقت شرایع انبیاء گذشته میفرماید: ع ع ع ((شرع لکم من الدین ما وصی به نوحا و الذی اوحینا و ما وصینا به ابراهیم و موسی و عیسی))سوره شوری آیه 13 (ترجمه: تشریع کرد برای شما امت محمد آنچه را که بنوح سفارش کرد و آنچه را که بتو وحی کردیم و آنچه را که بابراهیم و موسی و عیسی سفارش کردیم).
و بطور جامع میفرماید: ((و نزلنا علیک الکتاب تبیانا لکل شی ء))سوره نحل آیه 89 (ترجمه: و تدریجا فرو فرستادیم بسوی تو این کتاب را در حالیکه بیان کننده هر چیزی است).
محصل آیات قبلی اینست که قرآن مجید بحقیقت مقاصد همه کتب آسمانی مشتمل است و زیاده، و اینکه هر چیزی که بشر در پیمایش راه سعادت و خوشبختی از اعتقاد و عمل بآن نیازمند می باشد درین کتاب بطور تام و کامل بیان شده است.
کلمات کلیدی:فضیلت قرائت قرآن ،کلمات کلیدی:قرآن مجید کتابی است کامل
درمان با غذاها
سرتان درد مي کند؟
ماهي بخورید.
ماهي زياد مصرف کنيد. روغن ماهي به پيش گيري از سردرد کمك مي کند.
زنجبيل هم با کاهش التهاب و درد عملكرد مشابهي دارد.
ویژه نامه شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام علیها)
سايتي بسيار مفيد براي دوستان خارج از کشور
نماز صبح خطر حمله قلبی را کم می کند
تحقیقات نشان می دهد ادای به موقع نماز صبح و بیدار شدن از خواب طولانی مدت به ویژه در حوالی صبح می تواند در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی موثر باشد.
دکتر مهرداد فخرالدینی، متخصص قلب وعروق گفت:
"با توجه به اینکه حملات قلبی به خصوص سکته های قلبی در اوایل صبح بیشتر اتفاق می افتند و در این زمان غلظت خون به حداکثر رسیده و فشار خون و عوامل لخته شدن خون در رگ ها در بیشترین میزان آن است، بنابراین بیدار شدن در این زمان می تواند به کنترل و تنظیم گردش خون و کارکرد قلب کمک کند."
وی در ادامه ضمن بیان اینکه گرفتگی قلب و حملات قلبی از خطرناک ترین بیماری ها است و عامل اصلی تصلب شرایین و انسداد شاهرگ ها، خواب طولانی مدت در شبانه روز است، افزود:
"ادای نماز صبح به دلیل هم زمانی آن با اوایل صبح و همچنین ایجاد آرامش روحی در افراد، در کاهش عوامل خطر حملات قلبی موثر است. علاوه بر این، در زمستان نیز به دلیل تاثیر سرما، افزایش گرفتگی عروق و حملات قلبی بیشتر دیده می شود."
دکتر فخرالدینی خاطرنشان کرد:
"نماز به موقع در هنگام صبح به جلوگیری از سکته های قلبی کمک کرده و نقش موثری در فعالیت هورمون ها، سلول ها و در نتیجه تنظیم گردش خون دارد."
ایسنا
لینک های جدید از دانستنیهای روز پزشکی
ببینید و بخوانید و به کار ببرید
(3) عمومی
(1) بهداشت در جهان اسلام
(2) بهداشت علم و هنر پیشگیری
(1) تاریخچهٔ بهداشت
(2) بهداشت فردی
(1) بهداشت روانی
(2) بهداشت غذایی
(4) اورژانس
(2) بهداشت محیط و حرفه ای
(1) مواد دارويي طبيعي
(0) محیط زیست
(1) اعتیاد
(0) خبر پزشکی
(2) شناخت دارو سازی
(0) سلول بنیادی
(0) طب مکمل
(7) دانستنیها پزشكي
(1) استانداردهای ایمنی
(6) رژیم غذایی
(2) چگونه محیط کار خود را طراحی کنیم؟
(1) شادي در زندگي
(0) اخبار داروئي و بهداشتي
(1) مناسبتهاي
(4) دانستنیهای جالب در مورد خواب و خوابیدن
(1) خواص داروئي و درمانی عرق برخی از گياهان
(2) شعر و ادبيات
(1) تکنيکهاي موفقيت
(1) دانلود کتا بهای بهداشت محیطی با پسوند جاوا قابل نصب روی موبایل
(10) خواص ویتامین ها
(3) مقالات پزشکی
http://apitherapy.iranblog.com/
در هر شرايطي كه هستيد از تلاش زنبور عسل بهره مند يد و نا خواسته وندانسته هميشه زير پوشش درماني زنبور عسل قرار داريدميدا نيد چطور ؟ اگر توانستيد به مدارك علمي مستند در اين زمينه دست يابيد ...نشان دهنده كنجكاوي هو شمندانه شماست و لي اگر نخواستيد و حوصله مطالعه علمي آنرا نداريد ...شخصا با استدلا لات قاطع به شما نشان خواهم داد كه چگونه لحظه اي از حما يت اين حشرت بي نظير دور نيستيد ...نه براي شيريني عسلش كه اين اندك كاري است كه از او نمايان است بلكه هر چه مي خوريد و مي آشاميد و مي پوشيد و يا بر مركبي مي نشينيد و تنفس سالمي مي كنيد وووو در همه ي اينها نقش و حضور زنبور عسل برجسته است.
همه ی موجودات ((چه حیوانی چه گیاهی)) از ابتدا ی خلقت تا به اخر مدیون حضور زنبور عسل می باشند و اگر محیط زیست ما پایدار ی دارد بخش اعظم آن مدیون همین حشره است ...پس خواسته و نا خواسته سلامتی ما در این زنجیره حیات (( اکولوژی)) به تلاش و زندگی زنبور عسل همیشه پیوند داشته است البته نه بخاطر عسل ووو بلکه اصلی ترین وظیفه زنبور عسل (( گرده افشانی )) است که اگر بوسیله این حشره انجام نمی شد از این همه زیبا ئی خبری نبود و اصلا موجودی روی کره زمین نمی زیست (( نمی توانست)) ...یعنی همین گیاهی که بعنوان دارو مصرف می کنید گلهای زیبا ئی که چشمان شما را مسحور کرده است درختان بر افراشته جنگلها و غذا های متنوع سر سفر شما ...لبا سهای رنگا رنگ حتی همین نفت و گاز و همه ی مواد شیمیائی از تلاش این حشره حاصل شده (( چطور ؟))(( با ید به مقا لات علمی رجوع فر مائید ))...پس بیندیش و بیشتر به زندگی این حشره از راه علمی توجه کنید که تک تک سلو لهای ما و همه ی موجودات مدیون او هستندو دربتن زنتیک آنها ثبت شده است . این پارامتر رادر چهره زنبور عسل دانشمندان به وضوح یافته و موجب شگفتی است .
((چهل سال تجربه + میلیون ها سال پشتوانه))
میدانید که زنبور عسل قبل از آفرینش انسان بر روی کره زمین می زیسته است ...ومی دانید حیات موجودات این کره خاکی تا چه میزان به حضور این حشره وابسته است ...که اگر نباشد چه می شود !..لطفا در این زمینه مطالعه کنید. سلامتی هر جا معه به اندیشه علمی و مطالعه دقیق بستگی دارد. زنبور درمانی با اصو ل تجربه شده چهل ساله بی نظیر ترین روش درمان در قالب ((منگو))با این روش درمانی شما فقط درمان نمی شوید بلکه فردی تازه متولد شده در قالبی نوجهان را خواهید یافت ...با این روش شما به مسیری گام می گذارید که شاه کلید حیات را یافته و با تعالیم خاص لباس مندرس عقاید نا موزون را دور انداخته و به سرای حقیقی زندگی راه می یابید و همان می شوید که خرد انسانی می طلبد..اما باید کا ملا همگام شوید ...و هر گز از مسیر صبر و صداقت و شکیبائی خارج نشوید به همین دلیل است که سفارش می کنم اول مطالعه کنید سپس انتخاب کنید ..این روش هرگز مانند ندارد ولی شتابزده و از روی کم حوصله گی وارد نشوید هر چقدر می توانید بررسی و مطالعه کنید.
تا از درون یقین پیدا نکردید به این سمت روی نیاورید که بسیار صدمه خواهید دید
سپس انتخاب
حفظ سلامتی واجب ترین عباد ت
ظهور علائم بیماری بزرگترین حکمت
دفع بیماری بهره گیری از بهترین نعمت
بهبودی بی نظیرترین دولت
PHخون خود را همیشه قلیا ئی ( 2/7 الی 5/7 ) نگهدارید
PH خون که قلیا ئی باشد اکسیژ ن رسانی کاملتر انجام می شود
جوانی و شادابی شما مشهود تر است
رغبت انجام کارهای مثبت در شما بیشتر می شود
لبخند بر لب های شما همیشه غنچه می زند
ووووووووو همیشه سا لم خواهید بود.
با توجه به نوسان PH ادرار( 5/4 تا 8) مطلوبترین
آن که بستگی به تغذیه شما دارد 5/5 است
تغذیه درست + آرامش حقیقی+ورزش حساب شده+تنفس شاداب= PH استاندارد = سلامتی جسم و روح
ولی متا سفانه د رزندگی امروز جهان چنین است
تغدیه نادرست+آرامش نامتعادل+ورزش نا موزون+ تنفس آلوده= PH متغیر و غیر استاندارد
= به ظاهر سالم ..بیمار و رنجور ...در اندوه وغم ...مضطرب و پریشان...رفتار های بی ثمر..روح افسرده
ولی ظاهرا خندان
بدن نیمه عریان زنان و سپاه حضرت موسی(ع)
حضرت موسى (ع ) با تلاشهاى پى گیر خود به تدریج بر ستمگران پیروز شد و پرچم توحید و عدالت را در نقاط زمین به اهتزار آورد، او براى توسعه خدا پرستى و عدالت همواره مى کوشید، در آن عصر شهر انطاکیه (که فعلاً در ترکیه واقع شده ) شهر با سابقه و پر جمعیتى بود ولى ساکنان آن همراه در تحت حکومت خود کامگى ستمگران به سر مى بردند و از نظرات گوناگون در فشار قرار داشتند.
گناه کبیره و صغیره چیست؟
در پاسخ توجه به چند نكته اساسي ضروري به نظر مي رسد:
1ـ گناه به معني خلاف است و در اسلام هر كاري كه بر خلاف فرمان خدا باشد، گناه است، مخالفت امر خدا، هر اندازه كوچك باشد، چون در پيشگاه عظمت الهي واقع مي شود، بزرگ است. صغير شمردن شدن آن ها نسبت به گناهان ديگري است كه كبيره دانسته شده اند.
از اين منظر كه گناه نافرماني حق تعالي است، نمي توان هيچ گناهي را كوچك شمرد، چه اين كه كه كوچك شمردن گناه، از گناهان كبيره است (كه در صورت عدم توبه) بخشيده نمي شود.
از پيامبر اكرم(ص) روايت شده كه به كوچكي گناه منگريد، بلكه به بزرگي كسي بنگريد كه نسبت به او گستاخي كرده ايد.
2ـ علماي اسلام با استفاده از آيات و روايات، گناهان را در مقايسة با خود آن ها و آثار و نتايج آن، به دو دستع صغيره و كبيره تقسيم كرده اند.
اين كه ملاك و معيار در شناخت گناه صغيره از كبيره چيست، ميان علما اختلاف نظر وجود دارد. امور زير را به عنوان ملاك گناه كبيره ذكر كرده اند:
الف) هر گناهي كه در قرآن بر آن وعدة عذاب داده شده است.
ب) هر گناهي كه در اسلام براي آن حدّ تعيين شده است، مثل شرابخواري، زنا و....
پ) هر گناهي كه بيانگر بي اعتنايي و بي حرمتي به دين و مقدّسات ديني است.
ت) هر گناهي كه از طرف شرع مقدّس، با شدت و تهديد از آن نهي شده باشد.
ث) هر گناهي كه در قرآن يا سنّت پيامبر اكرم و ائمه اطهار(ع) به كبيره بودن آن تصريح شده است.
3ـ در روايات، شمار گناهان كبيره متفاوت ذكر شده است. در بعضي روايات هفت گناه و در برخي نوزده گناه. همين طور علماي اسلام آن را هفت و برخي ده و برخي بيست و بعضي سي و چهار و بعضي چهل و برخي بيشتر ذكر كرده اند. از مجموعة روايات و كلمات بزرگان دين مي توان فهميد آن چه ذكر شده، به عنوان نمونه ها و مصاديقي از گناهان كبيره است.
جهت آگاهي بيشتر به كتاب گناه شناسي اثر استاد محسن قرائتي كه توسط آقاي محمد محمدي اشتهاردي تنظيم و نگارش يافته، يا كتاب كيفر گناه و آثار و عواقب خطرناك آن تأليف سيد هاشم رسول محلاتي و كتاب گناهان كبيره آيت الله دستغيب مراجعه شود.
امام خميني گناهان زير را به عنوان گناهان كبيره مطرح كرده است:
1ـ نوميدي از رحمت خدا 2ـ ايمني از مكر الهي 3ـ دروغ بستن به خدا و پيامبر 4ـ قتل 5ـ عاق پدر و مادر 6ـ خوردن مال يتيم7ـ نسبت زنا دادن 8ـ فرار از جنگ و جهاد 9ـ قطع رحم 10ـ سحر و جادو 11ـ زنا 12ـ لواط 3ـ سرقت 14ـ قسم دروغ 15ـ كتمان شهادت 16ـ شهادت به ناحق دادن 17ـ عهد شكستن 18ـ بيش از ثلث وصيت كردن 19ـ شراب نوشيدن 20ـ ربا خوردن 21ـ براي كار حرام مزد گرفتن 21ـ قمار بازي 22ـ خوردن گوشت مردار و خوك و خون و ميته 24ـ در وزن خيانت كردن 25ـ هجرت به جايي كه انجام وظيفه ديني ممكن نيست 26ـ كمك به ظالم 27ـ اعتماد به ظالم 28ـ حبس حقوق مردم 29ـ دروغ 30ـ تكبّر 31ـ اسراف 32ـ خيانت به امانت 33ـ غيبت 34ـ سخن چيني 35ـ سرگرمي به لهو و لعب 36ـ سبك شمردن حج 37ـ ترك نماز 38ـ ندادن زكات 39ـ اصرار بر گناهان بزرگ.
تصاویر دیدنی از دبی |
ویژه نامه جامع «قدس» |
تصاویر دیدنی از آبشارهای آمازون |
محاسبه قد و وزن ايده آل |
30 نمونه شگفت انگیز از هنر بازتاب در عکاسی |
عکسهای تایم از سفره افطار در سراسر جهان |
معجزه آرایش؛ 35 عکس از یک نفر! |
100 کاغذ دیواری زیبا برای iPhone |
تصاویری از حملات حیوانات به انسانها |
مادران زیبا روی جهان! |
تصاویری از قربانیان سیل پاکستان |
جدیدترین طراحی های روز برای حمام |
جدول ایجاد کشورهای جهان به ترتیب قدمت |
ویژه نامه ای برای خرید عینک آفتابی |
ابوتراب؛ سایت تخصصی امیرالمومنین حضرت علی (علیه السّلام) |
عکس استثنایی از زمین و ماه از فاصله ی دور آیا تا به حال به این اندیشیده اید که زمین و ماه از فاصله دور چگونه به نظر میرسند؟ این عکس فوق العاده را حدود سه ماه پیش ربات فضایی Messenger در نزدیکترین فاصله اش از خورشید و از نزدیکی سیاره تیر از زمین و ماه گرفته است |
لینکهای روز 5
جوان و بازگشت به خدا
بر اثر گناه کدورتی در قلب پیدا میشود که با تکرار گناه کمکم قلب را فرا میگیرد و دیگر، انسان روی سعادت را نخواهد دید. اگر توبه کند، آن کدورت پاک میشود و به نور فطرت باز میگردد.
استاد اخلاق، شیخ محمد بهاری در مورد توبه میفرماید:
همچنان که اگر کسی سمی خورده باشد، اگر طالب صحت بدنش است لازم است بر او که فوری دست و پایی کند و آن سم را به قی و غیره از بدن خود خارج بسازد و اگر مسامحه کرد، او را دفعة هلاک خواهد کرد، سمومات معاصی نیز چنین است که اگر مسامحه از توبه شود، بسا میشود که فورا میمیرد و ختم به شر میشود. «نعوذ باللّه جمیع انبیا و اولیا» عمده ترسشان در دار دنیا، از سوء خاتمه بوده است.
با توبه میتوان ظلمتهای درونی را به روشنی تبدیل کرد و به سوی فطرت پاک حقیقتجوی خود بازگشت و درصدد جبران گذشته برآمد و به سفارشهایی که در باب توبه وارد شده است، عمل کرد. البته خواندن و یادآوردن داستان توبه کنندگان راستین که با عزم و ارادهای استوار از گرداب گناه بالا آمدهاند، میتواند الگوی خوبی برای توبهکاران باشد. توبه کننده، در حقیقت مهاجر الی اللّه است؛ زیرا توانسته است به وسیله توبه از گناهان و ناپاکیها دوری گزیند. انسان اگر از گناه پشیمان شود، گام نخست را برای پاکی وجودش برداشته است و این توفیق را نباید نادیده گیرد. خوب است فرد گناهکار بداند که رسول گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله میفرماید:
«التّائبُ مِنَ الذّنبِ کَمَن لاذَنبَ لَهُ؛ بازگشت کننده از گناه، مانند کسی است که گناهی بر او نباشد».
چه بسا انسان تصمیم به توبه میگیرد و نفس اماره را شکست میدهد، ولی شیطان او را فریب میدهد و پیشنهاد امروز و فردا را به او میکند که شیطان از این راه بسیاری از انسانها را از توفیق توبه باز میدارد.
هنگامی که باب قبول توبه باز شد، شیطان از تسلط به انسان ناامید گشت، ولی راه چاره را در این دید که انسانها را با آرزوی «توبه صحیح و کامل» فریب دهد و توبه آنان را تا هنگام مرگ به تأخیر اندازد.
پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم درباره اهمیت توبه جوان میفرماید: «ما مِنْ شَیْءٍ أَحَبُّ اِلَی اللّهِ مِنْ شابٍّ تائِبٍ؛ هیچ چیز نزد خدا، محبوبتر از جوان توبه کننده نیست».
برای انسان چیزی لذت بخشتر از این نیست که خداوند او را دوست میدارد و انسان توبهکار نیز شامل این لطف الهی است: «اِنّ اللّه یُحبُّ التَوّابینَ وَ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرینَ؛ خداوند توبهکاران و پاکیزگان را دوست دارد». (بقره: 222)
جوانی بهترین سن توبه است و البته موقعیت هر سنی برای توبه، بهتر از سن بالاتر است و نباید توبه را لحظهای به تأخیر انداخت، نباید منتظر شب جمعه، شب قدر، صحرای عرفات، ماه محرم و یا... شد. رساندن این پیام در قالب تفسیر مناجات پرشکوه «تائبین» در اوقات مناسب به ویژه هنگامی که آمادگی روحی برای توبه وجود دارد، میتواند از مؤثرترین برنامههای تربیتی باشد.
اين كتاب ها به صورت فايلهای پی-دی-اف می باشند و تمام آنها از طريق پايگاه لبیک حج وابسته به امور حج و زيارت سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران (labbaik.ir) دانلود گرديده است .
. كتاب های جديد با مشخص گرديدهاند .
امام زمان (عج) در قرآن
در تفسیر آیه ی «من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا... ؛ هر کس مظلومانه کشته
شود ما برای ولی او تسلطی بر ظالم قرار می دهیم»(1)
از امام صادق علیه
السلام روایت شده است که: مراد از مظلوم در این آیه، حضرت امام حسین (ع) است که
مظلوم کشته شد و منظور از «جعلنا لولیه سلطانا» امام مهدی (عج) است.(2)
1ـ
سوره ی اسراء، آیه ی 33
2- البرهان فی تفسیر القرآن، ج4، ص559
جهان در آستانه تحولی بزرگ است...
البته به شیوه کاماسوترا
فایل اکسل را دانلود کرده و سپس میزان مصرف خود را در کادر مخصوص وارد کنید تا در جریان قرار بگیرید که رقم پرداختی شما چه میزان خواهد شد
لینکهای معماری درون گلچین روز 3
ویدئویی کوتاه و تاثیرگذار از قسمت نهم سریال مختار نامه که مورد توجه زیاد مخاطبان قرار گرفت
این سايت نتيجه مدتها کار علمي چند پرنده شناسه که تونستن تن صدا و آواي بلبلها رو رمز گشايي کنن
به همراه صوت و ویدئو
پس از وارد کردن آخرین روز عادت ماهانه، وضعیت و تصویر کودکی که در شکم دارید را می بینید
از جمله ترجمه فارسی کتابهای معتبری مانند: لهوف، خصائص الحسینیه و ...
برترین تصاویر نشال جئوگرافیک در سال 2010 |
25 کاغذ دیواری زیبا و عریض بمناسبت کریسمس |
«سرقت اسناد محرمانه» توسط «ویکیلیکس» را با این بازی تجربه کنید! |
40 مورد از عجیبترین رکوردهای گینس! |
پانورامایی زیبا از شهر مادرید |
ببینید ملت چه ورزشهایی می کنند روز برف و یخ! |
10 نفر از ثروتمندترین افراد جهان که دانشگاه را تمام
نکردند! بیل گیتس، استیو جابز، جیمز کامرون، مارک زوکربرگ، تام هنکز، لیدی گاگا و... |
ویژه نامه: می خواهم مارکدار باشم! |
زندگی در فیس بوک چگونه جریان دارد؟ تصاویری از دفتر مرکزی فیس بوک |
30 ایده برای تزئین میز ناهار بمناسبت کریسمس |
تصاویر مقایسه ای: دیروز و امروز! |
10
هتل گران قیمت دنیا! اقامت در گرانقیمت ترین هتل، شبی 48 هزار دلار هزینه داره! |
گرانقیمت ترین درخت کریسمس جهان در هتلی در ابوظبی! 11 میلیون دلار قیمتشه! |
تبلیغات های خنده دار! |
تصاویر جالب میکس شده: ارواح جنگ جهانی دوم! |